• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur mycket spara till buffert? har samlingslån på 167000

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Fast en buffert bör ju alla ha om inte främst för att slippa ta lån om något händer.

Möjligt, men du får ju i så fall betala för att ha bufferten även om du inte använder den, ifall du samtidigt har lån som du hade kunnat betalat mer på.

Men det är dina pengar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 644
Mottagna reaktioner
1 786
Poäng
1 217
Vad har du för boende? Om hus då bör man nog ha större buffert, saker och ting kan behöva repareras.

I övrigt låter 15000 kr som en ok buffert.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 509
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
867
Möjligt, men du får ju i så fall betala för att ha bufferten även om du inte använder den, ifall du samtidigt har lån som du hade kunnat betalat mer på.



Men det är dina pengar.

Man får garanterat betala än mer om man istället väljer att ha en kredit som buffert eller ta ett nytt lån för att något dyker upp som man inte kan betala.
Möjligt, men du får ju i så fall betala för att ha bufferten även om du inte använder den, ifall du samtidigt har lån som du hade kunnat betalat mer på.

Men det är dina pengar.

Man får garanterat betala än mer om man istället använder en kredit som buffert eller ännu värre, tar ett nytt lån för att en oförutsedd utgift dyker upp. Då tycker iaf jag att valet är ganska enkelt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Den snabbaste bufferten jag har är nog ändå kreditkort, om en oväntad akut grej som måste betalas innan 18 idag är det kreditkort som gäller, tror jag skulle klara någonstans kring 100k så, sedan får man väl sälja av fonder och sånt för att i alla fall täcka en del av den krediten.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Man får garanterat betala än mer om man istället väljer att ha en kredit som buffert eller ta ett nytt lån för att något dyker upp som man inte kan betala.


Man får garanterat betala än mer om man istället använder en kredit som buffert eller ännu värre, tar ett nytt lån för att en oförutsedd utgift dyker upp. Då tycker iaf jag att valet är ganska enkelt.

Krediten kostar ju ingenting om man inte använder den. En buffert som man väljer att ha på ett sparkonto, skapad med pengar som man hade kunnat amortera extra på sina lån med, kostar ju pengar varenda dag, vare sig man använder den eller inte.

Jag tycker att det är dumt att betala för en buffert som man kanske inte behöver. Du tycker att det är bra. Det är dina pengar.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Den snabbaste bufferten jag har är nog ändå kreditkort, om en oväntad akut grej som måste betalas innan 18 idag är det kreditkort som gäller, tror jag skulle klara någonstans kring 100k så, sedan får man väl sälja av fonder och sånt för att i alla fall täcka en del av den krediten.

Samma här. Nu jobbar jag tämligen hårt på att bli skuldfri, så snart kanske jag kan börja spara till en liten buffert, men så länge jag har lån kvar så amorterar jag så mycket jag kan. Skulle bilen gå sönder och jag inte har råd att laga den så får jag ta fram ett kreditkort, men jag har än så länge inte betalat ett öre i ränta på mina kreditkort i år.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 509
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
867
Krediten kostar ju ingenting om man inte använder den. En buffert som man väljer att ha på ett sparkonto, skapad med pengar som man hade kunnat amortera extra på sina lån med, kostar ju pengar varenda dag, vare sig man använder den eller inte.

Jag tycker att det är dumt att betala för en buffert som man kanske inte behöver. Du tycker att det är bra. Det är dina pengar.


Nog kan man ha ett kreditkort för oförutsedda utgifter men då vill det sig väl till att man kan återställa krediten hyfsat fort annars kommer det ju också kosta pengar. Jag tänker att en person med mycket skulder kanske redan är sårbar i sin budget och därmed drar på sig kostnader som blir svåra att klara av.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 667
Mottagna reaktioner
7 082
Poäng
4 807
Tre månadslöner sägs det är bra att ha som buffert. Så härligt att du faktiskt har pengar kvar när räkningarna är betalda och kan spara. Grattis :tummen:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp